Reklama

fresh & cool market: Etykieta musi mówić prawdę

Zmieniają się zasady komunikacji producenta produktów funkcjonalnych z konsumentem. Kształtuje się etykieta, która ma gwarantować kupującemu rzetelną wiedzę na temat produktu, po który sięga.

Tekst: Jolanta Zientek-Varga

Na fali trendu zdrowego stylu życia i odżywiania się konsumentów dynamicznie rośnie segment produktów healthy&wellness. Na krajowym rynku w największym stopniu dotyczy to branży mleczarskiej. Coraz więcej firm wprowadza do porfolio produkty o szczególnych cechach odżywczych lub prozdrowotnych. Jak mówiła Izabela Tańska, doradca ds. prawa żywnościowego IGIFC, podczas konferencji szkoleniowej zorganizowanej przez Związek Polskich Przetwórców Mleka „Przegląd unijnych i krajowych wymagań prawnych w branży mleczarskiej. Oświadczenia zdrowotne i żywieniowe w branży mleczarskiej” czeka nas prawdziwa rewolucja w prezentacji produktów spożywczych i komunikacji z konsumentem nie tylko poprzez etykietę, ale także reklamę, ulotkę, czy firmowe strony internetowe. Producenci, jeśli nie chcą mieć kłopotów, muszą pilnie obserwować przepisy w tym zakresie i stosować się do nich. Na razie częste w branży mleczarskiej, choć nie tylko, jest wprowadzanie konsumentów w błąd. Na etykietach produktów są informacje mające niewiele wspólnego z rzeczywistością. Producenci umieszczają na nich oświadczenia zdrowotne czy żywieniowe, bo wiedzą, że kupujący szukają wyrobów o cechach prozdrowotnych. Jednak nie wszyscy wytwórcy wiedzą lub chcą wiedzieć, że umieszczanie oświadczeń, choć jest dobrowolne, to regulowane przepisami. Dlatego też, jak mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka, konieczne stało się zorganizowanie konferencji, która pokazała zgodne z przepisami i skuteczne z marketingowego punktu widzenia sposoby stosowania oświadczeń...

Jak najlepiej informować?
Wszystkie wprowadzane w prawie unijnym przepisy z zakresu kwestii żywnościowych za cel strategiczny uznają rzetelne informowanie konsumentów. Dotyczy to także powstającego rozporządzenia w sprawie informowania konsumentów o żywności.

- Projektowane zmiany dotyczące znakowania produktów żywnościowych koncentrują się na poprawie czytelności etykiet oraz wprowadzeniu obligatoryjnego podawania wartości odżywczej produktów – wyjaśnia Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związek Pracodawców. – Próbuje się też wypracować optymalne rozwiązania w zakresie przekazywania informacji o produktów żywnościowych.

Większość ekspertów uważa, że przepisy powinny umożliwiać umieszczanie na opakowaniach najważniejszych informacji w przejrzysty sposób. Ułatwieniem dla konsumentów może być przekazywanie danych za pomocą piktogramów. Inne informacje powinny być dostępne na stronach www, w broszurach czy przy półkach sklepowych. Są też próby przekazywania informacji za pośrednictwem baz danych w punktach sprzedaży współpracujących np. z czytnikami kodów kreskowych.

- Zbyt wiele informacji na etykiecie, to nie jest dobre rozwiązanie – uważa Andrzej Gantner. – Konsument nie jest w stanie wszystkich informacji zweryfikować czy odnieść do innego podobnego produktu...

Więcej w grudniowym wydaniu branżowego miesięcznika o żywności
fresh & cool market:
www.fcmarket.pl


KONTAKT

pisz na adres: redakcja<@>newss.pl

Skuteczna dystrybucja informacji prasowych od 2008 roku. Usługa press box gwarantuje publikacje komunikatów w wielu portalach. Minimum kilkadziesiąt gwarantowanych publikacji każdej informacji prasowej w odpowiednio sprofilowanych serwisach. Wyjątkowo korzystne warunki współpracy. Kontakt: redakcja<@>newss.pl

Top