Reklama

Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku

 Prawo ochrony konkurencji działa na korzyść konsumentów poprzez zapewnienie konkurencyjnego poziomu cen, zwiększenie wyboru i jakości dóbr i usług - powiedziała Prezes UOKIK, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podczas wczorajszej konferencji „Konkurencja i Konsumenci w XXI wieku” zorganizowanej przez Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji Komisji Europejskiej

Synergia pomiędzy polityką ochrony konkurencji i polityką ochrony konsumentów - to najważniejszy temat poruszony podczas wczorajszej konferencji zorganizowanej przez DG ds. Konkurencji w Brukseli. Prezes UOKiK przedstawiła na niej korzyści płynące z modelu instytucjonalnego przyjętego w polskim ustawodawstwie, tj. połączenia w jednej instytucji polityki antymonopolowej i polityki ochrony konsumentów.

Praktyka UOKiK wskazuje, że powierzenie ochrony konsumentów organowi antymonopolowemu pozwala na prowadzenie każdej z polityk z szerszej perspektywy, uwzględniając wpływ decyzji z jednego obszaru na drugi. Fakt, iż obie dyscypliny są komplementarne daje możliwość przenoszenia rozwiązań prawnych lub proceduralnych, które okazały się skuteczne w jednej sferze na drugą. Przykładem jest wprowadzenie kar finansowych w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Rozwiązanie to sprawdziło się w przypadku działań sprzecznych z regulacjami antymonopolowymi. Zastosowanie analogicznych sankcji w przypadkach najbardziej dotkliwych naruszeń zbiorowych interesów słabszych uczestników rynku przyczyniło się do ich skuteczniejszego zwalczania. Ponadto, Urząd orzekając w sprawach antymonopolowych jednocześnie bierze pod uwagę konsekwencje dla słabszych uczestników rynku i stosuje najbardziej kompromisowe rozwiązania. Synergia wykorzystywana jest również przy działaniach edukacyjnych mających na celu zwiększanie świadomości zarówno przedsiębiorców, jak konsumentów.

Wśród pozostałych prelegentów konferencji znaleźli się między innymi: Neelie Kroes, Komisarz ds. Konkurencji, Robert Madellin, Dyrektor Generalny ds. Ochrony Zdrowia i Konsumentów, Paolo Martinello, Prezes Europejskiej Organizacji Konsumenckiej BEUC. Sesje tematyczne dotyczyły m.in. kwestii poprawy stosunków organów ochrony konkurencji z organizacjami konsumenckimi oraz roli konsumentów w procesie doskonalenia europejskiej polityki konkurencji.

UOKIK

Tematy pokrewne

KONTAKT

pisz na adres: redakcja<@>newss.pl

Skuteczna dystrybucja informacji prasowych od 2008 roku. Usługa press box gwarantuje publikacje komunikatów w wielu portalach. Minimum kilkadziesiąt gwarantowanych publikacji każdej informacji prasowej w odpowiednio sprofilowanych serwisach. Wyjątkowo korzystne warunki współpracy. Kontakt: redakcja<@>newss.pl

Top