Reklama

Marketing bazodanowy bez tajemnic

Z biegiem czasu rola marketingu bezpośredniego ewoluowała z narzędzia służącego wyłącznie sprzedaży produktów do instrumentu budowania długofalowych relacji z klientami. Jednak to czy dany przekaz zostanie zauważony i wysłuchany w głównej mierze zależy od umiejętności zrozumienia, analizy i przetworzenia wiedzy dotyczącej strategicznych grup docelowych.


Wykorzystanie w akcjach promocyjnych starannie wyselekcjonowanych informacji o klientach stanowi punkt wyjścia skutecznego dotarcia do konkretnego odbiorcy. W przeciwieństwie do marketingu klasycznego, w którym stawia się na kampanie o charakterze masowym, marketing bazodanowy pozwala zindywidualizować przekaz oraz dostosować go do konkretnych wymagań i potrzeb adresata. Atutem baz danych jest nie tylko możliwość dokonania ścisłej segmentacji odbiorców komunikatu, ale również spersonalizowania kampanii zarówno na etapie planowania, jak i realizacji.

W dobie rosnącej konkurencji konsumenci są wręcz bombardowani przekazami reklamowymi kierowanymi do szerokich mas. Wobec natłoku ofert i informacji tym większego znaczenia nabierają akcje bezpośrednie, ukierunkowane na konkretne potrzeby konkretnego klienta. Tym bardziej, że marketing bazodanowy pozwala pominąć odbiorców przypadkowych czy niezainteresowanych i trafić z ofertą wyłącznie do potencjalnych kupców.

Bazy danych stanowią kompendium wiedzy o konsumentach i firmach pozwalając na trafną identyfikację adresatów kampanii i tworzenie grup docelowych praktycznie dla każdej branży. Informacje teleadresowe to warunek konieczny, ale niewystarczający do prowadzenia marketingu one-to-one. Obok danych podstawowych, takich jak imiona, nazwiska i dane teleadresowe, zawierają zbiory uporządkowanych, szczegółowych informacji obejmujących m.in. dane geograficzne, demograficzne czy psychograficzne. Dane te skutecznie wykorzystywane są w kampaniach reklamowych lub informacyjnych kierowanych do potencjalnych i aktualnych klientów firmy. Ich celem może być zarówno pozyskanie nowych kontrahentów, ale także podtrzymanie świadomości marki i umocnienie pozytywnych relacji z promowaną firmą.

Bazy konsumenckie wzbogacone są o informacje związane z wykształceniem, branżą zatrudnienia, zainteresowaniami, potrzebami, tendencjami i preferencjami nabywczymi, cenionymi wartościami czy nawet wysokością zarobków. Z kolei biznesowe określają branżę, wielkość zatrudnienia, lokalizację czy wielkość obrotu.

– Nie mam wątpliwości, że bazy danych to pomocne źródło informacji dla ludzi dopiero otwierających firmę, prowadzących działalność lub wprowadzających na rynek nowy produkt lub usługę. Informacje w nich dostępne pozwalają na prowadzenie zindywidualizowanych kampanii reklamowych o ogólnokrajowym zasięgu mających na celu doprowadzenie do rozpoznawalności firmy i umocnienie więzi z klientem – tłumaczy Tomasz Pakulski, Product Manager platformy komunikacyjnej Redlink.pl.

Aby bazy danych zdały swój egzamin muszą być regularnie weryfikowane, tak by zawierały zawsze sprawdzone i kompletne informacje o klientach. Z tego powodu marketing bazodanowy w dużej mierze opiera się na ciągle aktualizowanych statystykach, w oparciu o które budowane są strategie kontaktu i modele przewidywanych zachowań konsumenckich.

Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, że niezwykle ważne w relacjach biznesowych są nie tylko działania ukierunkowane na sprzedaż, ale również utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami. - Służyć temu mogą na przykład programy lojalnościowe oraz oferty specjalne tworzone na podstawie informacji zaczerpniętych z baz danych. Nie ma lepszej drogi do potrzymania więzi z klientem niż poznanie jego potrzeb i dostarczenie produktów, które spełnią jego wymagania – dodaje Tomasz Pakulski.

Gromadzenie informacji o klientach, pozyskiwanie nowych danych, segmentacja i przetwarzanie kontaktów w grupy oraz późniejsze aktualizacje to zajęcie czasochłonne, kosztowne, wymagające zatrudnienia doświadczonych analityków. Na rynku działają jednak firmy, których filarem działań jest prowadzenie i udostępnianie baz danych w oparciu o model outsourcingu. Jedną z nich jest firma Vercom i jej autorska platforma komunikacyjna Redlink.pl, w ramach której od października br. istnieje opcja udostępniania baz danych.

Marketing bazodanowy realizowany przez Redlink.pl daje możliwość prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii lub generowania z bazy osób czy przedsiębiorstw z konkretnego segmentu rynku, na których skupiają się bieżące działania firmy. Dla zapewnienia większej skuteczności kampania może zostać przeprowadzona z wykorzystaniem różnych dróg dotarcia do odbiorców, od e-mailingu, po wysyłkę wiadomości SMS czy telemarketing. Z kolei raport przedstawiany po przeprowadzeniu kampanii pozwala zoptymalizować prowadzone działania, aby w przyszłości przynosiły jeszcze lepsze wyniki.

Poznanie klienta, jego potrzeb i oczekiwań to podstawa dobrze zarządzanego biznesu. W odpowiedzi powstał marketing bazodanowy dostarczający unikalne dla firmy informacje, nabierające wręcz strategicznego znaczenia dla prowadzonej działalności. Więcej szczegółów na http://www.redlink.pl/rozwiazania/bazy-danych.aspx.

BEST image PR

KONTAKT

pisz na adres: redakcja<@>newss.pl

Skuteczna dystrybucja informacji prasowych od 2008 roku. Usługa press box gwarantuje publikacje komunikatów w wielu portalach. Minimum kilkadziesiąt gwarantowanych publikacji każdej informacji prasowej w odpowiednio sprofilowanych serwisach. Wyjątkowo korzystne warunki współpracy. Kontakt: redakcja<@>newss.pl

Top