Reklama

Druk dobry na kryzys

Spowolnienie polskiej gospodarki wywołuje pesymistyczne nastroje na rynku reklamy. Szacuje się, że ograniczenie budżetów odbije się na wielu nośnikach promocyjnych, zwłaszcza tych wymagających wysokich nakładów. Oznacza to, że marketerzy skierują swoją uwagę na alternatywne formy dotarcia do grupy docelowej, wymagające mniejszych inwestycji jednostkowych. Zwycięzcą w wyścigu o pieniądze reklamodawców może być – wbrew pozorom – reklama w publikacjach drukowanych, zwłaszcza tych, których okres ‘życia’ jest najdłuższy.

Okazuje się, bowiem, że internet – najszybciej rozwijające się w ostatnich latach medium – nadal dociera do ograniczonej liczby odbiorców w Polsce. W najnowszym rankingu rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej, przygotowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne, Polska znalazła się dopiero na 69. miejscu spośród 134 zbadanych krajów [1]. Jak wynika z zestawienia, aż 60% Polaków nie ma dostępu do informacji znajdujących się w internecie. Przyczynami tak złej sytuacji są braki w infrastrukturze oraz mało konkurencyjny rynek telekomunikacji. Do osiągnięcia statusu społeczeństwa informacyjnego Polska potrzebuje zmian w regulacjach prawnych oraz setek milionów złotych inwestycji. Dlatego, mimo tak gwałtownego rozwoju reklam wirtualnych, nadal nie zapewniają one dotarcia do wszystkich grup docelowych.

Tymczasem wydatki na reklamę w mediach drukowanych, utrzymujące się dotychczas na stabilnym poziomie, mogą być najbardziej odporne na kryzys gospodarczy. Druk oferuje, bowiem szeroki zasięg przy stosunkowo niewysokich kosztach. Co więcej, niektóre branże – na przykład yellow pages – już dziś obserwują wzrost zainteresowania reklamodawców. Największym atutem książek telefonicznych jest ich długi cykl życia oraz szeroka dostępność. To medium aktualne przez cały rok, niewymagające wysokich nakładów, a przede wszystkim niezwykle skuteczne.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez TNS OBOP [2] - aż 90% respondentów korzysta z książki telefonicznej szukając informacji o firmach. Reklamodawcy, którzy od lat korzystają z tej formy promocji, doceniają też efektywność kosztową. Należy także zwrócić uwagę na przyzwyczajenie Polaków do bezpłatnie dystrybuowanych „żółtych stron”.

W sytuacji, gdy wszyscy szukamy oszczędności warto oprzeć swoje decyzje reklamowe na wiarygodnych danych i sprawdzonej marce. I wygląda na to, że media drukowane szybko nie oddadzą pola w tej rozgrywce.

Piotr Strzałkowski
Prezes Zarządu

Polskie Książki Telefoniczne

----------------------------

[1] Rzeczpospolita, 26 marca 2009, autor: Tomasz Boguszewicz, str. 1;

[2] Badanie zrealizowano metodą telefoniczną w Polsce w grudniu 2007 roku, na próbie 9873 osób. Badanie wykonała agencja badawcza TNS OBOP na zlecenie firmy EDSA.

GENESIS PR

Tematy pokrewne

KONTAKT

pisz na adres: redakcja<@>newss.pl

Skuteczna dystrybucja informacji prasowych od 2008 roku. Usługa press box gwarantuje publikacje komunikatów w wielu portalach. Minimum kilkadziesiąt gwarantowanych publikacji każdej informacji prasowej w odpowiednio sprofilowanych serwisach. Wyjątkowo korzystne warunki współpracy. Kontakt: redakcja<@>newss.pl

Top