Druk dobry na kryzys
Okazuje się, bowiem, że internet – najszybciej rozwijające się w ostatnich latach medium – nadal dociera do ograniczonej liczby odbiorców w Polsce. W najnowszym rankingu rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej, przygotowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne, Polska znalazła się dopiero na 69. miejscu spośród 134 zbadanych krajów [1]. Jak wynika z zestawienia, aż 60% Polaków nie ma dostępu do informacji znajdujących się w internecie. Przyczynami tak złej sytuacji są braki w infrastrukturze oraz mało konkurencyjny rynek telekomunikacji. Do osiągnięcia statusu społeczeństwa informacyjnego Polska potrzebuje zmian w regulacjach prawnych oraz setek milionów złotych inwestycji. Dlatego, mimo tak gwałtownego rozwoju reklam wirtualnych, nadal nie zapewniają one dotarcia do wszystkich grup docelowych.
Tymczasem wydatki na reklamę w mediach drukowanych, utrzymujące się dotychczas na stabilnym poziomie, mogą być najbardziej odporne na kryzys gospodarczy. Druk oferuje, bowiem szeroki zasięg przy stosunkowo niewysokich kosztach. Co więcej, niektóre branże – na przykład yellow pages – już dziś obserwują wzrost zainteresowania reklamodawców. Największym atutem książek telefonicznych jest ich długi cykl życia oraz szeroka dostępność. To medium aktualne przez cały rok, niewymagające wysokich nakładów, a przede wszystkim niezwykle skuteczne.
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez TNS OBOP [2] - aż 90% respondentów korzysta z książki telefonicznej szukając informacji o firmach. Reklamodawcy, którzy od lat korzystają z tej formy promocji, doceniają też efektywność kosztową. Należy także zwrócić uwagę na przyzwyczajenie Polaków do bezpłatnie dystrybuowanych „żółtych stron”.
W sytuacji, gdy wszyscy szukamy oszczędności warto oprzeć swoje decyzje reklamowe na wiarygodnych danych i sprawdzonej marce. I wygląda na to, że media drukowane szybko nie oddadzą pola w tej rozgrywce.
Piotr Strzałkowski
Prezes Zarządu
Polskie Książki Telefoniczne
----------------------------
[1] Rzeczpospolita, 26 marca 2009, autor: Tomasz Boguszewicz, str. 1;
[2] Badanie zrealizowano metodą telefoniczną w Polsce w grudniu 2007 roku, na próbie 9873 osób. Badanie wykonała agencja badawcza TNS OBOP na zlecenie firmy EDSA.
GENESIS PR