Reklama

Badanie "Telewizja bez telewizorów?"

Czy „telewizja bez telewizorów", oparta na pobieraniu kolejnych odcinków z internetu, staje się ważnym sposobem dostępu do produkcji telewizyjnych w Polsce pierwszej dekady XXI wieku? Przeprowadzone przez Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS oraz Zespół Badań i Analiz Gazeta.pl badanie „Telewizja bez telewizorów? Jak polscy internauci oglądają seriale” potwierdza zmieniający się wzorzec obcowania internautów z treściami kulturowymi.

Badanie przeprowadzone zostało na potrzeby ogólnopolskiej konferencji naukowej „Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia” (12 i 13 marca 2009), którą organizuje Instytut Kultury i Komunikowania SWPS, Komitet Nauk o Kulturze PAN i Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS. Gazeta.pl jest partnerem badawczym konferencji.

Pozyskana próba jest zbieżna pod względem miejscowości zamieszkania z profilem polskich internautów, jednak wniosków nie można uogólniać na całą populację polskich internautów. Zgodnie z intencją organizatorów konferencji badanie ma jedynie zapoczątkować refleksję nad współczesnymi sposobami uczestnictwa w kulturze, nieobecną w szerszym nurcie polskiej humanistyki.

80 proc. respondentów ogląda seriale w telewizji, zgodnie z ramówką programową, ale którykolwiek ze sposobów internetowych deklaruje 39 proc. ogółu badanych. Sposoby związane z internetem to oglądanie z pliku samodzielnie ściągniętego z internetu (26 proc.), z otrzymanej/pożyczonej płyty z odcinkami ściągniętymi z internetu (16 proc.) i z internetowych serwisów umożliwiających oglądanie w przekazie strumieniowym (11 proc.).

Inaczej kształtuje się to w grupie osób młodych, do 24 roku życia, 66 proc. respondentów ogląda seriale w telewizji zgodnie z ramówką a 87 proc. ogląda w któryś ze sposobów internetowych.

Oglądanie seriali jest dla oglądających czynnością codzienną lub niemal codzienną. 55 proc. oglądających w pojedynkę sugeruje, że obcowanie z serialami nie pełni już powszechnie typowej dawniej dla telewizji funkcji towarzyskiego rytuału

W ankiecie nie padło pytanie „czy ściągasz?”, ale na pytanie „Czy Twoi znajomi ściągają seriale z sieci?” zdecydowane „nie” odpowiedziało jedynie 14 proc. badanych. Liczbę samodzielnie ściągających seriale z internetu wśród respondentów można więc szacować na pomiędzy 26 proc. (deklarujących oglądanie seriali z samodzielnie ściągniętych plików) i 47 proc. (wskazania na znajomych) ogółu oglądających seriale w zbadanej próbie.

Co piąty z oglądających seriale określa się jako ich fan i prawie każdy fan czyta w internecie forum o serialach. Najczęstsze aktywności twórcze fanów to wpisy na forum.

W odpowiedziach na pytania otwarte respondenci kładli wyraźny nacisk na brak reklam i lektora oraz możliwość kontrolowania czasu oglądania. Oczekiwanie sprawowania kontroli uwidacznia też częste powtarzanie słów „chcę”. Wielu badanych podkreśla, że chce być na „bieżąco”, czyli  oglądać kolejne odcinki bezpośrednio po ich premierze w USA.

Agora SA






Tematy pokrewne

KONTAKT

pisz na adres: redakcja<@>newss.pl

Skuteczna dystrybucja informacji prasowych od 2008 roku. Usługa press box gwarantuje publikacje komunikatów w wielu portalach. Minimum kilkadziesiąt gwarantowanych publikacji każdej informacji prasowej w odpowiednio sprofilowanych serwisach. Wyjątkowo korzystne warunki współpracy. Kontakt: redakcja<@>newss.pl

Top