10 trendów w rozwoju pracowników według House of Skills S.A.
„Prezentowane przez nas trendy wskazują na poszukiwanie nowych rozwiązań dotyczących szkoleń – od właściwego wykorzystania dotacji unijnych do wdrażania najnowocześniejszych metod i koncepcji szkoleniowych.”
Zdaniem autorów zestawienia, obecnie w firmach nacisk kładziony jest na redukcję kosztów, a na menedżerach odpowiedzialnych za wyniki biznesowe wywierana jest silna presja na wyniki. Jednocześnie długotrwałym problemem firm jest niedobór i rotacja talentów. Rynek pracy nie dostarcza odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – absolwenci nie spełniają oczekiwań pracodawców. Równocześnie wkraczające na rynek pokolenie Y (zwane także 2.0), doskonale poruszają się w świecie nowych technologii, dzięki czemu potrafiące wykorzystać do zdobywania wiedzy i umiejętności zawodowych nowoczesne metody szkoleniowe oparte na technologii.
Rynek szkoleń w Polsce zdominowany jest obecnie przez konkursy i przetargi na szkolenia dofinansowane z EFS przez Unię Europejską. Dzięki temu pojawiają się nowe podmioty, które chcą szkolić swoich pracowników.
Dzięki własnym doświadczeniom szkoleniowym House of Skills oraz analizie kilkunastu badań polskich i zagranicznych, m.in. Deloitte i PSZK, KPMG, Trio Management i Nowoczesna Firma, Pracuj.pl, SMG/KRC, Masie Center, Learning Consortium i Blanchard International, powstało zestawienie 10 głównych trendów w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim:
1.Rozwijanie pracowników jako strategiczne narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej.
2.Uzupełnianie braków w edukacji pracowników dzięki wykorzystaniu na szeroką skalę Europejskiego Funduszu Społecznego.
3.Rosnące znaczenie programów zorientowanych na pozyskanie, utrzymanie i rozwój talentów oraz pracowników o wysokim potencjale.
4.Indywidualizacja procesu rozwojowego.
5.Digitalizacja szkoleń: rosnąca popularność e-learningu, webinariów (internetowe seminaria) oraz klas wirtualnych.
6.Przekazanie pracownikom odpowiedzialności za proces ich kształcenia: samouczenie oraz zdobywanie indywidualnych, społecznych i praktycznych kompetencji poprzez pracę z innymi ludźmi w grupie.
7.Wzajemna wymiana wiedzy między wszystkimi pracownikami bez względu na zajmowane stanowisko jako coraz ważniejsza forma podnoszenia kompetencji.
8.Wzrost znaczenia rozwoju menedżerów i liderów.
9.Interaktywność procesu kształcenia dzięki wykorzystaniu gier i symulacji biznesowych.
10.Wzmocnienie roli menedżerów w rozwoju pracowników, od coachingu zewnętrznego do wewnętrznego.
ITBC Communication