Nowe, cieplejsze oblicze starej szkoły
Szkoła na piątkę
Przykładem udanej termomodernizacji budynku gminnego jest inwestycja zrealizowana w 2005 roku w Szkole Podstawowej nr 12 w Lubinie. Przeprowadzono wówczas kompleksowy remont budynku, który objął:
ocieplenie ścian zewnętrznych metodą BSO przy użyciu materiału izolacyjnego o grubości 13 cm,
ocieplenie ścian piwnic materiałem izolacyjnym o grubości 10 cm,
ocieplenie stropodachu wentylowanego,
wymianę starych, drewnianych okien na energooszczędne okna PCV z zamontowanymi nawiewnikami ciśnieniowymi,
wymianę całej instalacji c.o. wraz z grzejnikami, które zaopatrzono w zawory termostatyczne.
Warto dobrze ocieplać
Realizacja przedsięwzięcia pozwoliła na uzyskanie oszczędności energii rzędu aż 60% przy jednoczesnym polepszeniu komfortu cieplnego w pomieszczeniach szkoły. Dzięki termomodernizacji poprawie uległ także stan techniczny budynku oraz jego wygląd – komentuje Bożena Kowal, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie.
Eksperci Krajowej Agencji Poszanowania Energii zwracają uwagę na jeszcze jedną ważną korzyść, która została osiągnięta podczas ocieplania Szkoły Podstawowej nr 12 w Lubinie. Mowa tu o prawidłowej cyrkulacji powietrza
w remontowanych pomieszczeniach. W szkole udało się ją uzyskać między innymi poprzez zamontowanie stolarki okiennej
z wbudowanymi nawiewnikami ciśnieniowymi. Dzięki temu jest zapewniony odpowiedni mikroklimat w budynku, a tym samym nie powstają szkodliwe dla zdrowia grzyby i zawilgocenia.
Co jeszcze jest ważne?
Planowanie termomodernizacji w budynkach oświatowych powinno być szczególnie dobrze przemyślane z wielu względów. W tych przypadkach ważna jest nie tylko poprawa wykorzystania energii w budynkach, skutkująca lepszym komfortem cieplnym i mniejszymi rachunkami za ogrzewanie, ale także bezpieczeństwo dzieci i młodzieży przebywających w szkole. Dlatego planując termomdernizację w budynkach oświatowych, zarządcy powinni zwrócić szczególną uwagę na wybór odpowiedniej jakości materiałów izolacyjnych, w tym na ich cechy związane z bezpieczeństwem pożarowym
i trwałością – mówi Tomasz Kwiatkowski, doradca technicznych ROCKWOOL Polska.
Wzorowa gmina
Na terenie Lubina, oprócz szkoły nr 12, poddano termomodernizacji w latach 2005–2007 aż 20 obiektów oświatowych
(w tym 8 placówek szkolnych i 12 przedszkolnych). Celem projektu była redukcja zapotrzebowania na energię cieplną przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2. Łącznie ocieplono ok. 33 tys. m2 ścian zewnętrznych, 28 tys. m2 stropodachów, wymieniono 9 tys. m2 okien i zamontowano nawiewniki w każdym remontowanym pomieszczeniu. Ponadto zmodernizowano 21 układów centralnego ogrzewania, wymieniając m.in. grzejniki i montując zawory termostatyczne. Dzięki podjętym działaniom uzyskano dla budynków średnio 35% oszczędności energii w stosunku do jej zużycia w 2006 roku. Dodatkowym efektem mniejszego zużycia energii jest ograniczenie emisji CO2 na terenie gminy Lubin o blisko 7,5 tys. ton rocznie.
Informacja została przygotowana na podstawie raportu z serii „Szóste Paliwo” pt.: „Termolokata – inwestycja w ciepły dom”, opracowanego przez Primum Polska (dawniej Ecofys Poland) na zlecenie ROCKWOOL Polska. To już trzeci raport firmy poświęcony zagadnieniu efektywności energetycznej w budownictwie. Tym razem odpowiada on na pytania, czy warto przeprowadzić termomodernizację budynku, jak ocenić opłacalność takiej inwestycji oraz kiedy zwrócą się poniesione na nią wydatki. Z raportu można się także dowiedzieć, jak zdobyć środki finansowe na realizację tego typu przedsięwzięcia. Szczegółowe informacje na temat termomodernizacji dostępne są również na stronie www.termolokata.pl.
W kolejnej informacji, inspirowanej raportem „Termolokata – inwestycja w ciepły dom”, pokażemy, jak najlepiej zaplanować termomodernizację i gdzie można starać się o wsparcie finansowe na realizację tego typu inwestycji.
ROCKWOOL Polska