Nielegalne zatrudnienie - nieuczciwa konkurencja dla przestrzegających prawo
Zaproponowany w założeniach projektu ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich wbrew przepisom przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej sposób transpozycji dyrektywy uznać należy za optymalny w zakresie stosowania stosownych sankcji wobec podmiotów naruszających zakaz nielegalnego zatrudniania.
Zdaniem KIG, zawarta w dyrektywie instytucja domniemania istnienia stosunku pracy przez okres trzech miesięcy, której celem jest ułatwienie nielegalnie zatrudnionym cudzoziemcom dochodzenia zaległego wynagrodzenia, może prowadzić do nadużyć wobec pracodawców, zwłaszcza w zakresie stosowania przez przedsiębiorców umów cywilnoprawnych.
W opinii KIG, w konstruowanym na podstawie proponowanych założeń projekcie ustawy należy jednoznacznie wskazać zasady współodpowiedzialności głównego wykonawcy oraz innych podwykonawców głównego wykonawcy za naruszenie obowiązków związanych z legalnym zatrudnianiem obywateli państwa trzecich. Często bowiem nie posiadają oni wiedzy dotyczącej obywatelstwa osób zatrudnianych przez nieuczciwego podwykonawcę, a sankcje przewidziane ustawą będą dla przedsiębiorców dotkliwe, zwłaszcza w zakresie kar finansowych oraz ograniczeniu możliwości udziału w zamówieniach publicznych i uzyskania świadczeń pomocy lub dotacji publicznych.
KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA