Kodeks rzetelnych praktyk legislacyjnych KIG lekarstwem na "afery"?

Drukuj
Ostatnie wydarzenia na scenie politycznej i wybuch kolejnych „afer” przypomniały, że pomimo 20 lat demokracji w Polsce działalność legislacyjna nadal nie doczekała się uporządkowania. Zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej rozwiązaniem, które pozwoli uniknąć podobnych wydarzeń w przyszłości i zapewni transparentność procesu legislacyjnego może być wprowadzenie odpowiednich zasad regulujących procedury tworzenia prawa. Przykładem może być Kodeks Rzetelnych Praktyk Legislacyjnych, przygotowany w 2007 roku przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym KIG. „Bohaterowie ostatnich „afer” złamali wiele zasad proponowanego przez nas Kodeksu. Gdyby administracja państwowa przyjęła nasze propozycje, przedstawione już 2007 roku, być może nie mielibyśmy dzisiaj do czynienia z poważnym kryzysem politycznym w Polsce” – mówi Andrzej Arendarski Prezes Krajowej Izby Gospodarczej, Wiceprezes Eurochambres.

Bariery prawne są jednymi z najsilniej odczuwanych przez przedsiębiorców. Badania przeprowadzone przez Fundację „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” wskazują na niską ocenę aktów prawnych istotnych dla prowadzenia działalności gospodarczej. Na złą jakość prawa jako na jedną z głównych barier w rozwoju przedsiębiorstw wskazują również badania przeprowadzone przez Krajową Izbę Gospodarczą w 2006 r.

Opublikowany w lutym 2007 Kodeks w ośmiu rozdziałach określa praktyki rzetelnej legislacji. Dotyczą one następujących zakresów:

1. System podstawowych wartości;
2. Przygotowanie programu legislacyjnego;
3. Zapewnienie rzetelności i przejrzystości przedkładanych projektów legislacyjnych;
4. Zapewnienie wysokiej jakości projektów legislacyjnych;
5. Prowadzenie konsultacji z partnerami społecznymi;
6. Zapewnienie wysokich standardów procedur parlamentarnych;
7. Zapewnienie wysokich standardów wdrażania nowych ustaw;
8. Zasady końcowe.


Praktyki rzetelnej legislacji zostały oparte na doświadczeniach legislacyjnych Wielkiej Brytanii i Irlandii, w mniejszym zakresie USA i innych krajów. Konsultowane były z parlamentarzystami i pracownikami departamentów legislacyjnych w ministerstwach, jak również z przedstawicielami Rządowego Centrum Legislacji i organizacji pozarządowych. W opracowaniu przedstawionej wersji Kodeksu korzystano również z pomocy wyspecjalizowanych w kodyfikacji instytucji, m.in. Institute of Business Ethics z Londynu.

Kodeks Rzetelnych Praktyk Legislacyjnych: http://www.iped.pl/publikacje/kodeks2007.pdf

KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA